Etykiety

wtorek, 16 stycznia 2018

działy filozofii

Przeprowadzanie granic, wyznaczanie dat nigdy nie miało sensu. Myśl ludzka jest płynna i wydaje się niewiele zmieniać. Jednak w dłuższej perspektywie mówienie o prądach ma swoje podstawy, co możemy nawet zaobserwować w naszym codziennym życiu. Ja należę do pokolenia, które o komputerze w dzieciństwie nawet nie słyszało, a moje dzieci na co dzień mają laptopa z dostępem do Internetu. Niby niewiele, a jednak wielki przełom w spojrzeniu na rzeczywistość. To samo dotyczy zabawek: ja miałam przez całe dzieciństwo może z cztery misie, a moje dzieci mają ich sto razy więcej. Można tak wymieniać w nieskończoność.
Podobne przełomy możemy obserwować w filozofii, dlatego potrzebna jest systematyzacja i wskazywanie głównych nurtów. Powstawały oczywiście idee, by filozofia była nauką, która obejmuje wszystkie dziedziny i tak poniekąd jest, ale my ludzie jesteśmy w swoim przekonaniu ograniczeni i nie wykorzystując możliwości mózgu ograniczamy się do konkretnych dziedzin. W zależności od epoki ważne były dla myślicieli różne elementy życia. Zawsze jednak zawierały się w jednym z trzech działów:
-metafizyce i ontologii (fizyka)– nauce o bycie, czyli o wszystkim, co nas otacza,
-epistemologii i gnozeologii (logika)– nauce o poznaniu, czyli w jaki sposób poznajemy,
-aksjologii  (etyka) – nauce o wartościach, w jaki sposób nadajemy elementom świata wartości.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz